Rajd Żmudzi (8-9 lipca) to ostatnia w tym sezonie szutrowa runda mistrzostw Polski. Do rywalizacji na 14 oesach wokół litewskiego miasta Kielmy przystąpią 84 załogi, w tym 34 w ramach RSMP. Prowadzenia w klasyfikacji krajowego czempionatu bronią Szwedzi – Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5).

Tegoroczna edycja Rajdu Żmudzi to czwarta odsłona walki o tytuły mistrzów Polski i druga runda mistrzostw Litwy. Nasi sąsiedzi zainaugurowali swój rajdowy serial w Polsce, w maju – podczas 41. Rajdu Podlaskiego, który jednocześnie był drugim punktem kalendarza RSMP.

Łączone rundy polskich i litewskich mistrzostw nie są nowością. W 2013 roku Polacy walczyli o punkty podczas Rajdu Kauno Ruduo, a w sezonach 2018 i 2019 rywalizowali na oesach Rajdu Elektrenów. Z kolei zawody z bazą w Kielmach zadebiutowały w kalendarzu RSMP w poprzednim sezonie.

Seria oesowych sprintów

Czwarta runda RSMP 2022 rozpocznie się w piątek, 8 lipca od odcinka testowego. Próba o długości 3,69 km to jedyny odcinek zlokalizowany na wschód od Kielmów. Wszystkie pozostałe wytyczono na szutrowych drogach na zachód od miasta.

Harmonogram rywalizacji tworzy 14, w większości krótkich, odcinków specjalnych. Najdłuższa z prób ma 14,52 km. W pierwszym dniu zawodów (piątek, 8 lipca) odbędzie się sześć oesów. Każdy z nich będzie pokonywany tylko raz, z czego odcinki numer 4, 5 i 6 – już po zmroku.

Na sobotę organizatorzy przygotowali trzy próby, na których zawodnicy pojawią się dwukrotnie. Łączny dystans wszystkich 14 oesów to 113,7 km.

Liderzy ze Szwecji

Start w Rajdzie Żmudzi zaanonsowały 84 załogi. W tym gronie są zawodnicy z siedmiu państw. Do rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zgłosiły się 34 duety, z czego 27 powalczy o punkty do klasyfikacji cyklu.

Pierwszy numer startowy otrzymał Dominik Butvilas (Skoda Fabia R5), pilotowany przez Renatasa Vaitkieviciusa. Litewski kierowca jest dobrze znany polskim kibicom z wielu startów w rundach RSMP. Z dwójką pojadą Tom Kristensson i Andreas Johansson. Liderzy klasyfikacji mistrzostw (88 pkt) skorzystają z Hyundaia i20 R5 przygotowanego przez polski zespół Kowax 2Brally Racing. Piątkę otrzymali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Załoga ORLEN Team (62 pkt) powalczy o odzyskanie pozycji liderów mistrzostw, którą stracili po tym, jak zabrakło ich w ORLEN 78. Rajdzie Polski – poprzedniej rundzie RSMP.

Szóstkę na rajdówkę nakleją Adrian Chwietczuk i Damian Syty (Skoda Fabia Rally2 evo). W ubiegłorocznej edycji Rajdu Żmudzi olsztynianin ustąpił tylko zwycięzcom – duetowi Marczyk/Gospodarczyk, który w sezonie 2021 sięgnął po swoje drugie mistrzostwo Polski. W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo). Wicelider RSMP Grzegorz Grzyb (69 pkt) i jego pilot – Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) pojadą z dziewiątym numerem startowym.

W klasyfikacji 2WD prowadzenia bronić będą Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4, 64 pkt). Tuż za nimi plasują się Gracjan Predko i Adrian Sadowski (Peugeot 208 Rally4, 62 pkt). O pięć punktów mniej niż Predko zgromadził do tej pory Jacek Sobczak, który nie zdecydował się jednak na start na Litwie.

Wyzwania czekają po zmroku

– Jedziemy na Litwę ze świadomością, że konkurencja ma za sobą o 200 km ścigania na szutrze w ORLEN 78. Rajdzie Polski. To bardzo dużo. Mamy jednak swój cel i swoje założenia. Chcemy przywieźć porządne punkty i tego będziemy się trzymać – deklaruje Kacper Wróblewski, reprezentant ORLEN Team. – Na pewno trudnością i nie lada wyzwaniem będą dla nas te dwa oesy po zmroku. Rajd Zemaitija jest również dość specyficzny pod kątem harmonogramu. Jest to dość kompaktowa i intensywna impreza. Co ciekawe większość odcinków przejedziemy tylko raz. W Polsce zazwyczaj ścigamy się na tych samych próbach dwu- albo nawet trzykrotnie – dodaje kierowca, który w dwóch pierwszych rundach sezonu RSMP uplasował się odpowiednio na pierwszym i drugim miejscu.

Wyzwanie, jakim są nocne oesy podkreśla także Łukasz Byśkiniewicz (Hyundai i20 R5). – Uważam, że trasy w okolicach miasta Kielmy to najpiękniejsze i najlepsze szutry na jakich miałem okazję się ścigać. Przede wszystkim są znacznie twardsze od naszych na Mazurach i Podlasiu. Sporą niewiadomą są natomiast nocne odcinki specjalne. Ostatnia piątkowa pętla rozpocznie się tuż przed północą. Pierwszy raz będę się ścigał w nocy po bardzo szybkich szutrach ze szczytami – mówi kierowca pilotowany przez Daniela Siatkowskiego.

Wyniki Rajdu Żmudzi będą znane w sobotę 9 lipca, około godziny 18 (polskiego czasu).

[LINK] Wyniki na żywo – Rajd Żmudzi – 4. runda RSMP 2022.

[PDF] Harmonogram – Rajd Żmudzi – 4 runda RSMP 2022.

[PDF] Lista zgłoszeń – Rajd Żmudzi – 4 runda RSMP 2022.

 

Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski przed Rajdem Żmudzi 2022:

1. Kristensson/Johansson 88 pkt
2. Grzegorz Grzyb 69 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 62 pkt
4. Lubiak/Dachowski 56 pkt
5. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt
6. Gabryś/Dymurski 32 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 24 pkt
8. Bubik/Sadowski 23 pkt
9. Szeja/Szeja 20 pkt
10. Sroka/Kielar 20 pkt

 

RSMP – punktacja klasy 2WD przed Rajdem Żmudzi 2022

1. Sroka/Kielar 64 pkt
2. Predko/Sadowski 62 pkt
3. Jacek Sobczak 57 pkt
4. Jocz/Judycki 51 pkt
5. Gazda/Mikuliszyn 45 pkt

 

 

RSMP – informacje o cyklu

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Jego uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2022 zaplanowano dziewięć rajdów, w tym dwa rozgrywane poza granicami kraju (Litwa i Słowacja). Sześć rund to rajdy asfaltowe, a trzy to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.

 

Kalendarz RSMP 2022:

 

1. runda: 50. Rajd Świdnicki-Krause

Data: 23-24 kwietnia

Baza: Świdnica

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Sudecki

 

2. runda: 41. Rajd Podlaski

Data: 21-22 maja

Baza: Białystok

Nawierzchnia: szuter

Organizator: Automobilklub Podlaski

 

3. runda: ORLEN 78. Rajd Polski

Data: 10-12 czerwca

Baza: Mikołajki

Nawierzchnia: szuter

Organizator: ZG PZM

 

4. runda: Rajd Żmudzi

Data: 9-10 lipca

Baza: Kielmy (Litwa)

Nawierzchnia: szuter

Organizator: Asociacija Kelmės automobilių sporto klubas

 

5. runda: Marma 31. Rajd Rzeszowski

Data: 4-6 sierpnia

Baza: Rzeszów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Rzeszowski

 

6. runda: 6. Rajd Śląska

Data: 9-10 września

Baza: Chorzów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Fundacja Automobilistów

 

7. runda: 67. Rajd Wisły

Data: 30 września-1 października

Baza: Wisła

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski

 

8. runda: 48. Rajd Koszyc

Data: 21-23 października

Baza: Koszyce (Słowacja)

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Auto Klub Kosice

 

9. runda: Rajd Nadwiślański

Data: do potwierdzenia

Baza: Puławy

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Polski

 

Rundy RSMP mają około od około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość odcinków specjalnych w tych zawodach to około 200 km.

Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

 

[info ze strony www.pzm.pl]